Wikia

Pingwiny z Madagaskaru

Kowalski

Dyskusja10
395stron na
tej wiki

8 Emoticon-star.gif Z moich danych wynika, że ten oto artykuł jest godny czytania, Szefie!

Kowalski
Kowalski
Imię: Kowalski
Gatunek: Pingwin białobrewy
Miejsce zamieszkania: Zoo w Central Parku
W oryginalnej wersji głos podkłada: Jeff Bennett/Chris Miller
W polskiej wersji głos podkłada: Jacek Lenartowicz
Debiut: Madagaskar

Kowalski – strateg pingwinich komandosów, który podaje sugestie i tworzy raporty. Jest najwyższy i najszczuplejszy z grupy; nie posiada nadwagi jak Skipper bądź Szeregowy. Ma niebieskie oczy, wysokie czoło, szczupły dziób i okrągłą głowę. Jest wyższy od Skiperra i Szeregowego. Jak każdy z pingwinów, potrafi zrobić "duże, słodkie oczy". Często jest widywany z notatnikiem i ołówkiem oraz liczydłem, na którym wykonuje obliczenia (jako superbohater, doktor Kontra-Fałda, używa go w charakterze bumerangu). 

Kowalski jest naukowcem, toteż od okazywania uczuć czy emocji, woli chłodne kalkulacje, wzory oraz równania. Nie wierzy w magię i czary, aczkolwiek sądzi, że kosmici istnieją. Marzy o jeszcze doskonalej rozwiniętym umyśle. W odcinku Gdzie mój mózg? spełnia swoje marzenie, jednak posuwa się nieco za daleko. Nielot posiada umiejętność grania na banjo; doskonale tańczy i śpiewa. Udowadnia to w odcinku Kura mózgowa, gdzie robi to dla Kwoki w celu odwrócenia jej uwagi. Na początku kura nie wyrażała zbyt wielkiego zainteresowania zalotnikiem, ale później - wbrew jego woli - pocałowała go. W odcinku Test na szefa Kowalski również próbuje uwieść Kurę, ale bezowocnie. Kocha słodycze, nienawidzi za to brokułów. Boi się dentysty oraz ośmiornic - widać to w odcinkach Operacja: Igła i Wyobcowany. Nie lubi sytuacji, w których ktoś okazuje się lepszy od niego. Uważa, że ciamajdy mają przyjemniejsze życie. Pomimo swojej naukowej natury jest też wrażliwcem, który potrafi pisać wiersze; wzrusza się najszybciej z oddziału. To sprawia, że pingwin ma wiele twarzy, od genialnego naukowca, poprzez łzawego melancholika, aż do słodkiego pingwina, którym niezaprzeczalnie jest.

Kowalski jest wynalazcą, ale jego maszyny nie zawsze działają zgodnie z przeznaczeniem. Najmądrzejszy z grupy, jednak czasami niezbyt dobrze wykorzystuje swoją inteligencję. Wymyśla długie i skomplikowane nazwy dla swoich wynalazków, a niektóre z nich określa mianem "swoich dzieci". Gdy potrzebne są bardzo szybkie decyzje, traci czas na przesadne analizowanie sytuacji. Kiedy coś mu się nie udaje, uderza głową w przedmiot znajdujący się najbliżej niego - w stół, w ścianę, w liczydło, a niekiedy nawet w pręty klatki. Uważa się za światowej klasy geniusza, choć nie potrafi czytać (jest to wątpliwe, ponieważ w kilku odcinkach widać, jak pisze na komputerze bądź czyta książki). Jego plany są przedstawiane za pomocą znaków graficznych. Podobnie, jak Skipper oraz Rico, ma dostęp do tajnych akt (odc. Przetrwać w miejskiej dżungli). Posiada smartphone'a, którego uwielbia - można to zauważyć w odcinkach Królestwo za kciuk, Pingwin, który mnie kochał i Gracja na lodzie. Nie wiadomo, z jakiego powodu, czasami zachowuje się, jakby był nieobecny duchem. Mówi wtedy dziwne rzeczy, na przykład "Mamo, ja chcę mój smoczek!" (odc. Bezsenny ninja).

Pingwini strateg jest zakochany w samicy delfina, Doris. Dała mu ona kosza 16 i pół raza (gdy taka sytuacja miała miejsce ostatni raz, pingwin zagłuszył ją swoim szlochem). W odcinku Pingwin, który mnie kochał Skipper mówi, że po pierwszym odrzuceniu przez nią Kowalski siedział w wannie 6 miesięcy. Delfinica zostawiała go dla innych chłopaków, przed którymi ją ostrzegał. Naukowiec ma tatuaż przedstawiający ukochaną, ale nie wiadomo, gdzie. W odcinku Pingwin, który mnie kochał spełnia się jego marzenie o byciu chłopakiem Doris. W odcinku Czas stop po raz pierwszy polubił Juliana, króla lemurów. Stało się to przez niego samego (zepsuł Stop-czas i, co za tym idzie, pozwolił Kowalskiemu na zrealizowanie nowych wynalazków). Nie przepada za Fredem (Śniegogeddon). Bardzo nie lubi Parkera, ponieważ umawiał się on z Doris.

Kowalski zaśpiewał najwięcej piosenek ze wszystkich pingwinów. Jako pierwszy z oddziału pocałował się z prawdziwą dziewczyną. Używany przez szefa w stosunku do niego zwrot "Kowalski, opcje!" stał się jednym z najbardziej znanych wyrażeń z serialu.

Kowalski jest wręcz szalony i oczywiście jest geniuszem wynalazcą w filmach trzyma pingwiny w grupie a w serialu jest szalont.

Relacje z innymi bohaterami

Ze Skipperem

Traktuje szefa z szacunkiem, jest jego zastępcą. Trochę się go boi. Daje przywódcy sugestie, jak powinien postępować. Ten go szanuje, choć nie lubi, gdy Kowalski się wymądrza, czasami też zwala na niego winę za niepowodzenie misji. Naukowiec był zły na Skippera w odcinku Zagrożony gatunek, gdy ten omyłkowo podniósł pióro dodo zamiast whytaba. Epizod Gdy Chucka brak był jedynym, w którym szef szczerze przeprosił stratega.

Z Rico

Kowalski i Rico to dwa przeciwieństwa - jeden z nich tworzy, drugi niszczy, pierwszy jest wrażliwym naukowcem, drugi - niekulturalnym szaleńcem. Mimo to pingwiny dobrze się ze sobą dogadują; kiedy członkowie oddziału dzielą się na grupy, strateg zwykle trafia do drużyny z "machiną destrukcji". Czasami Kowalski ukrywa przed kolegą niektóre fakty, w obawie, że Rico mógłby ogarnąć paniczny strach. Jedynym odcinkiem, w którym pingwini psychopata zaatakował przyjaciela, był epizod Śledzik dla szefa.

Z Szeregowym

Czasem poniża go za brak inteligencji, ale jest jego najlepszym przyjacielem. Kowalski ma z nim najlepsze relacje i wie, że może na nim polegać. Najmłodszy pingwin nie rozumie miłości kolegi do nauk ścisłych ani jego szału pomysłów, co doprowadza stratega do rozpaczy. To Kowalski najczęsciej upomina Szeregowego, kiedy ten zachowuje się niewłaściwie.

Z Julianem

Kowalski polubił Juliana w odcinku Czas Stop. Szanuje go i zawsze - razem z reszą pingwinów - ratuje, gdy lemur wpada w tarapaty. Niektóre rzeczy u władcy drażnią go (należą do nich - na przykład - wyżute i przyklejone do wszystkiego gumy). Podobnie jak on, umie tańczyć i śpiewać; robi to bardzo dobrze. Więź między nielotem a Julianem widać tylko w odcinku Czas Stop.

Z Marlenką

Lubi ją i pomaga jej, jak może, chociaż między nimi nie ma szczególnej więzi. Wydrę jednak, podobnie, jak pozostałych bohaterów, nudzi "przynudzanie" Kowalskiego.

Z Doris

To miłość Kowalskiego. Zawsze ostrzegał ją przed jej chłopakami, o których był zazdrosny. Ułożył dla niej wiersz i zrobił tatuaż. Delfinica bardzo go lubiła, ale w kwestii miłości była wobec niego obojętna. Dopiero w odcinku Pingwin, który mnie kochał pocałowała go i została jego dziewczyną, spełniając jego największe pragnienie.

Główni wrogowie:

  • Dr. Bulgot
  • Parker
  • Czerwony Wiewiór
  • Kwoka
  • Król Szczurów

Wynalazki

  • "Gadające pudełko"– pojawia się epizodycznie w wielu odcinkach.
  • Chronotron - machina czasu pozwalająca przenosić się w czasie, ale w ostateczności powodująca powstanie wyrwy we wrzechświecie (To kwestia czasu).
  • Chronokalkurator/Stop-czas - wynalazek pozwalający zatrzymywać czas. Kowalski mówił, że to tylko jedna z jego opcji, ale nie wiemy, jakie są inne (Czas stop).
  • Promień zmniejszający - choć jego opracowanie powinno zająć około 700 lat (po zniszczeniu go przez Skippera, czas ten wydłużył się do 712 lat), pojawia się w niektórych odcinkach (Bombowa rozrywka, Żeluś, Impas w tunelu, Nasz człowiek w Greferbergerstanie, Kura mózgowa).
  • Odświeżyzer/Odświeżator - maszyna stworzona w celu zmiany stanu zepsutych ryb na bardziej świeży; ostatecznie spowodowała cofnięcie Skippera do poziomu pisklaka (Mały ptaszek). W odcinku Operacja: Podmianka służył jako urządzenie wyłączające grawitację. W odcinku Nienawiść od pierwszego wejrzenia usiłował użyć tego wynalazku na dzieciach.
  • Hełm na głowę (nazwa tymczasowa) - urządzenie sprawiające, że myśli stawały się rzeczywistością (Hełm).
  • Żeluś - żelatynowy, żyjący twór, którego Kowalski uznał za swoje dziecko (Żeluś, Problem z Żelusiem). 
  • Maszynka do lodów - wynalazek, który pokrył cały Nowy Jork lodami (To kwestia czasu).
  • Klonator - urządzenie wykorzystane do sklonowania ptaków. Jest zasilany legendarną cząsteczką Higgsa, znalezioną w brzuchu Rico (Zagrożony gatunek). Co ciekawe, w trakcie tworzenia odcinka jej istnienie nie zostało oficjalnie potwierdzone.
  • Duotroniczny system namierzania - maszyna, która - wbudowana w samochód - o mało co nie zabiła Rico (Dorwać kierowcę).
  • Neurokompozytowy skaner sprężony z matrycą - wykrywa przyjaciół i wrogów. Ponieważ Kowalski zamontował płytkę sterującą na odwrót, urządzenie wskazywało przyjaciół jako wrogów i doprowadzało do wypadków (Najlepszy wróg).
  • Churrorybotonoszyzer - maszyna do produkcji rurrosów (połączenie ryb i churro), wytwarza toksyny zmieniające pogodę (Operacja: Wielka Kula).
  • Subatomowy pierwiastków welocytyzer - maszyna pozwalająca na odpychanie i przyciąganie obiektów (Królem być).
  • Generator materii transparentnej, w skrócie gemetrator - maszyna czyniąca przedmioty niewidzialnymi (Zakazany wynalazek).
  • Lovelaser - urządzenie wywołujące u danej osoby silną miłość do innej osoby, czy nawet przedmiotu. Zepsute działa na odwrót niż powinno - powoduje nienawiść (Nienawiść od pierwszego wejrzenia).
  • Super Totalnie Absolutnie Natarczywy Kiblorzygulec (S.T.A.N.K.) - największa na świecie śmierdząca bomba zbudowana z sedesu. Była przeznaczona dla doktora Bulgota. Niestety, pingwiny na początku nie wiedziały, w jaki sposób delfiny załatwiają potrzeby, więc okazało się, że nie jest zdatna do użytku (Wielki S.T.A.N.K.).
  • Lovelator 3000 - na podstawie DNA lokalizuje czyjąś drugą połówkę (Miłość z automatu). 
  • Superlaser - promień, dzięki któremu można być silniejszym. Miało być przetestowane na rybie, ale do doświadczenia wykorzystany został Mort (Mega Mort).
  • Pamięciousuwacz - urządzenie, które czyści pamięć. Występuje w dwóch formach: jako hełm (Szkolna wycieczka) i jako długopis (Wyobcowany).
  • Antygrawitacyjne skarpety - podczas pierwszego testu przez przypadek odleciały Kowalskiemu w powietrze (Pingwin, który mnie kochał).
  • Psychotron - służy do czytania w myślach (Przyjaciel w pudełku).
  • Mini-nity - wynalazki, które miały pomagać pingwinom i je chronić (Tyci tyci).
  • Zmieniacz mózgów - wynalazek, który jest w stanie zamienić umysłami dwie osoby (Wrażliwy Rysiek, Wewnętrzne piękno, Ja, król).
  • Promień zamrażający - jak wskazuje nazwa, zamraża przedmioty, zamieniając je w kostki lodu (Test na szefa, Noc Wezuwiuszów).
  • Egzo-tyko-szkielet - gigantyczny robot bojowy (Arcywróg).
  • Ultra-bateria - bateria, która - użyta w niewłaściwy sposób - była w stanie wysadzić kontynent (Powrót zemsty doktora Bulgota).
  • Kalkulator kieszonkowy - szef wziął go za życiowy owoc projektu Kowalskiego, mogącego zniszczyć cały wszechświat; został zniszczony przez Rico (Czarodziejski pędzel).
  • Średnio opancerzony rodzinny wóz kempingowy - wóz, który zrobił Kowalski z pingwinami. Jest porysowany, wyposażony w różne gadżety i nie posiada hamulców (Madagaskar 3).
  • Samolot - kiedyś wylądował na Madagaskarze, a pingwiny odnowiły go, żeby polecieć do Nowego Jorku (Madagaskar 2).
  • Mikstura miłości nr. 10 - tę stworzył miksturę dla Marty'ego, żeby Okapi go polubiła. Skipper też chciał z niej skorzystać, ale, niestety, Marty zużył wszystko (Madly Madagascar).
  • Uroczomierzalnik - mierzy poziom słodkości (Za słodko).
  • Poślado-katowiec - daje klapsy. Miał być przeznaczony dla Juliana, ale zadziałał na innych mieszkańców zoo (Uwierz w bebech).
  • Zły-pso-szukacz - miał odnaleźć Elmera, jednak szybko uległ awarii (Uliczny przyjaciel).
  • Transwymiarowa szczoteczka do zębów - jeden z wielu wynalezionych przez Kowalskiego w międzyczasie przedmiotów (Czas stop).
  • Uniwersalny Lokalizator Torbaczy - miał odnaleźć Leonarda, co też zrobił.
  • Dwukołowy trycykl - pojazd stworzony przez Kowalskiego (Czas stop). Julian chciał się na nim przejechać.
  • Atomowa lodówka, przetwarzacz usznej woszczyny, jonowy dyspenzer kawy, pozytronowy pilnik - wynalazki wspomniane w odcinku Gdzie mój mózg?

Cechy charakteru

  • Wrażliwy
  • Mądry
  • Inteligentny
  • Dobry
  • Zdarzy się, że szalony

Galeria

Niezapomniane cytaty

Kowalski pokazuje kartkę, na której narysowani są Marlenka i Julian.

Kowalski: Widziałeś tego lemura albo tę wydrę?

Fred: To zależy, które z nich jest wydrą.

Kowalski: Ten z lewej. To chyba jasne, skoro ma wąsy.

Fred: A ja myślałem, że to jest kot.

Kowalski: Czy powiedziałem "widziałeś tego lemura i kota"?

Fred: Nie. Dlatego się zdziwiłem, że na rysunku jest kot.

Kowalski: To nie jest kot.

Fred: Tak? To niby czemu ma wąsy?

Kowalski: Wiesz, co? Może już mniejsza o tę wydrę.

Fred: Kota.

Kowalski: Nieważne! Widziałeś tego lemura czy nie?

Fred: A co to lemur?

Kowalski: Na tym chyba poprzestaniemy...
(odc. Ni wydra, ni...)
Kowalski: Inicjuję dziwaczne, choć z jakiegoś powodu lubiane przez widzów, kołysanie biodrami.
(odc. Albo rybka, albo...)
Kowalski: Matko Boska Częstochowska, tata zjadł żelazko!
(odc. Kici, kici)
Kowalski: Z naszych danych wynika, że zdobyć serce kobiety jest stosunkowo prosto. Zaczynamy od nacięcia wzdłuż linii mostka...
(odc. Zakochana małpa)
Kowalski: To jakieś sudoku z całkami!
(odc. Kici, kici)
Kowalski: O Morcie To bardzo dużo miłości przy takiej masie ciała...
(odc. Dzień Króla Juliana)
Kowalski: Szanse na zakażenie są bardzo wysokie i wielce nieniskie.
(odc. Zaraza)
Kowalski: Podzieliłem przez zero!
(odc. Zakazany wynalazek)
Kowalski: Hej, chłopaki! Dopisałem 11 okrągłych zer!
(odc. Gdzie mój mózg?)
Kowalski: Ranisz moje uczucia, Amando! Ten żyrandol jest zbyt różowy!
(odc. Lodzio miodzio)
Kowalski: Po nieprzespanej nocy Mamo, ja chcę mój smoczek! Wszystkie pingwiny na niego spoglądają No co wy, myślicie że to dla mnie?
(odc. Bezsenny ninja)
Kowalski: Słuchaj mnie, ty zimny komputerze, ja tu naprawdę rządzę!
(odc. Gdzie mój mózg?)
Kowalski: Na jaja mojej matki!
(odc. Kici, kici)
Szeregowy: A ile razy ona Doris proponowała ci tylko przyjaźń?
Kowalski: 16 razy, i pół. Ostatni raz zagłuszyłem ją swoim szlochem.
(odc. Nienawiść od pierwszego wejrzenia)
Kowalski: A ja na to Humbuk, nic więcej! Humbuk! Hum-buk!
(odc. Przedświąteczna gorączka)
Burt naciska przyciski na maszynie Kowalskiego, by zmienić jego wygląd.
Kowalski: Za mało, za dużo, za grubo, za chudo... Burt maluje pingwina w kolorowe kropki. Za... Ej! Nawet nie będę tego komentować.
(odc. Impas w tunelu)
Kowalski: O ja cię! Gdy zobaczył Juliana w Hełmie
(odc. Hełm)
Szeregowy: To co teraz robimy?!

Kowalski: Ryczymy jak dzieci i dajemy się jej pożreć żywcem!
(odc. Mała stopa)

Ciekawostki

  • W filmie Madagaskar 2 umiał pisać i - prawdopodobnie - czytać, co widać po jego planach naprawy samolotu oraz częstym pisaniu w notesie. 
  • Kowalski widział umysł Rico i jego wnętrze, co go przeraziło. Kiedy Mort wszedł do wnętrza pingwina, naukowiec noktowizorujący jego brzuch nie przestraszył się.
  • Można stwierdzić, że Kowalski jest najmniej wytrzymały - w odcinku Śledzik dla szefa pierwszy zemdlał podczas wyczerpujących treningów, a w odcinku Operacja: Podmianka - podczas testów mających sprawdzić, czy pingwiny nadają się na podróż w kosmos - odpadł na początku, ale często także widać, że potrafi zachować twarz w trudnych sytuacjach.
  • Jako jedyny ma prawdziwą dziewczynę.
  • Zaśpiewał najwięcej piosenek ze wszystkich pingwinów.
  • Jako jedyny z pingwinów dobrze tańczy odcinek( Kura mózgowa ).
  • Nie umie słuchać instynktu
  • Posiada konta na portalach społecznościowych
  • Najprawdopodobniej pochodzi z Zoo we Wrocławiu.

Piosenki 

  1. Autobus z piekieł bram (Przetrwać w miejskiej dżungli) - duet z Rico.
  2. Piosenka świąteczna (Przedświąteczna gorączka) - razem z resztą zwierząt z zoo i mieszkańcami parku.
  3. Mamy czas (Czas stop) - duet z Julianem.
  4. I wszyscy razem w głos (Powrót zemsty doktora Bulgota) - duet z doktorem Bulgotem.
  5. Piosenka do Kury (Kura mózgowa).
  6. Ptasząt śpiew (Wrażliwy Rysiek) - z innymi pingwinami i Ryśkiem.

Więcej od Wikii

Losowa wiki